Gezonde school
Onze school heeft het landelijk vignet Gezonde School behaald. Hiermee laten wij zien dat onze school voldoet aan de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door deskundigen. Wij zijn Gezonde School op het gebied van ‘Voeding’ en ‘Welbevinden’. Naast deze thema’s hebben wij veel aandacht voor natuur, milieu en duurzaamheid in en om de school. Als Gezonde School zorgen we voor actieve en gezonde leerlingen, een veilige schoolomgeving, een fris klimaat én hebben we aandacht voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van de leerlingen. Dit vinden wij belangrijk, omdat het allemaal bijdraagt aan een gezondere leefstijl, betere schoolprestaties en minder schooluitval.
Onze school wordt bij Gezonde School ondersteund door de GGD Haaglanden. De Gezonde School bestaat uit een samenwerking tussen diverse landelijke organisaties. Wilt u meer weten over (het vignet) Gezonde School? Kijk dan op www.gezondeschool.nl
Beleid Voeding
Activiteitenplan voeding
Beleid welbevinden
Activiteitenplan welbevinden
Gezonde Voeding en bewegen
Wij denken dat goede voeding en regelmatig bewegen goed is voor de ontwikkeling en het leervermogen van kinderen. Op school kun je dat op de volgende manieren zien
- Wij stimuleren dat de kinderen zowel in de pauzes, tijdens de lunch, uitjes en festiviteiten gezonde voeding krijgen aangeboden
- Kinderen worden op school gestimuleerd om water te drinken. De school beschikt over voldoende watervoorzieningen. Water is de beste dorstlesser.
- Tijdens de intake van nieuwe leerlingen bespreekt de directie van de school onze visie op gezonde voeding met de ouders.
- Wij doen mee met het groente- en fruitproject dat vanuit de Europese Unie aangeboden wordt.
- Iedere vrijdag wordt er op school een gezonde warme lunch verzorgd voor alle groepen. De lunch wordt klaargemaakt door de schoolkok en leerlingen van groep 7 en 8.
- De leerlingen van groep 3 t/m 8 hebben twee keer per week les van de vakleerkracht gym.
- De kleuters hebben minimaal twee keer per week een klim- en klauterles in onze eigen speelzaal. Daarnaast worden door de leerkrachten spellessen gegeven aan hun eigen groep.
- Wij proberen om iedere pauze buiten te spelen, wij maken hiervoor gebruik van onze eigen speelplaats.
- Wij zijn ons ervan bewust dat leerkrachten het goede voorbeeld moeten geven t.a.v. gezonde voeding en beweging en dat proberen wij zoveel mogelijk. Daarnaast stimuleren wij onze leerlingen om gezonde keuzes te (leren) maken.
- Tijdens speciale gelegenheden mag er een uitzondering gemaakt worden t.a.v. eten en drinken. Te denken valt aan schoolreisjes en feestdagen. Als de kinderen jarig zijn, wordt dit op school natuurlijk ook gevierd. Er wordt gezongen en getrakteerd. De traktatie wordt door de school verzorgd.
Welbevinden
Een veilig schoolklimaat vormt de basis voor kinderen om zich goed te kunnen ontwikkelen. Voor het creëren van een veilig schoolklimaat werkt de Cornelis Musiusschool in groep 1 t/m 8 met de Kanjertraining. Vanaf september 2021 start de school tevens met Schooljudo, waarbij kinderen op een actieve en speelse manier (o.a. op de judomat) werken aan sociaal-emotionele vaardigheden.
De Kanjertraining
Voor de Cornelis Musiusschool staat de Kanjertraining voor vertrouwen, rust, wederzijds respect en sociale redzaamheid.
Gedurende het hele schooljaar wordt de Kanjertraining in de groepen 1 t/m 8 gegeven. De meeste leerkrachten hebben hier een 3-jarige opleiding voor gevolgd en zijn gecertificeerd om de lessen te geven.
De basis van de Kanjertraining is vertrouwen in jezelf, in de ander en in je omgeving. De Kanjertraining gebruikt gekleurde petten om kinderen bewust van de verschillende gedragsaspecten van mensen. Tijdens de lessen worden de deze gedragsaspecten besproken en worden er oefeningen gedaan om te leren hoe je met verschillende sociale situaties om kunt gaan. Om de groepsdynamiek te versterken worden er verschillende vertrouwensoefeningen gedaan.
KanVAS
Een belangrijk product dat het kenniscentrum van de Kanjertraining heeft ontwikkeld is het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS). Dit systeem bestaat onder andere uit een sociogram, een leerlingenvragenlijst, een docentvragenlijst en een breed scala aan pedagogische adviezen. De leerlingenvragenlijst is goedgekeurd door de COTAN en kan door scholen eveneens gebruikt worden om de sociale opbrengsten aan de onderwijsinspectie te verantwoorden. Door het gebruik van KanVas krijgt de school een beeld van het welbevinden van de leerlingen op school.
Voor overige informatie verwijzen we naar de website van de Kanjertraining:
Voor uitgebreide informatie over hoe de Cornelis Musiusschool werkt aan een sociaal veilig schoolklimaat en voor het pestprotocol zie ook het sociaal veiligheidsbeleid.